tirsdag den 26. august 2008

Tungens hemmeligheder

Tungediagnose - hvad er det for noget?


Når du kommer i min klinik i Århus og får en akupunktur behandling, så vil der komme det øjeblik hvor jeg gerne vil se din tunge en eller flere gange. Derefter vil jeg gå i gang med at skrive mine notater ned.

Hvad er det så jeg skriver ned og til hvad i alt verden skal det bruges til?

Tungediagnose baserer på den teori, at kroppens tilstand findes genspejlet i et mindre område på kroppen, som fx også ved:

øjne: Irisdiagnose

fødder: Zoneterapi

Hvad er det så mine akupunktør - øjne holder øje med når jeg ser på en tunge?

Det første er om tungen har noget liv i sig, har den en sund udstråling?

Det næste er farven af tungekroppen: er den bleg, rødt, lilla, blå eller lyserødt

Tungeform: lang, kort, opsvulmet, osv.

Tungens struktur: er der nogen cracks, og hvor er de hen, hvor dybt er de, er der fordybninger nogen steder, eller er tungen opsvulmet nogen steder.

Tungens belægning: farve, tykkelse, er der overhoved nogen , eller mangler den nogen steder?

Sitrer tungen, er den skæv, er der nogen prikker på tungen, hvilken farve har de ?

Selve tungen er inddelt som et landkort, i den forstand at forskellige tungeområder repræsenterer forskellige organsystemer(*1) i kroppen. Ved at aflæse landkortet får jeg oplysninger om tilstanden af organsystemer.

Landkortet af tungediagnosen er ikke særlig detaljeret når man sammenligner den med fx irisdiagnosen, jeg kan altså ikke se om det var det højre eller venstre ben som var brækket engang.

Tungediagnosen fortæller mig mere generelt noget om kroppens tilstand, jeg kan se om der er for meget varme eller kulde nogen steder, om der stagnation, er bestemte organsystemer i underskud.

Hvordan blodets og væskernes tilstand er.

Jeg kan få hints for at stille uddybende spørgsmål, fx får jeg med det sammen lyst til at spørge, lider du under nattesved, når jeg ser en afskallet tunge hvor der mangler belægning.

Kombination af de forskellige tegn udgør et bestemt tungemønster, og det er dette mønster som er af betydning for min diagnose - ikke de enkelte tegn.. De enkelte tegn kan nemlig i andre kombinationer betyder noget andet.

Fx, en rød tunge,

Kan optræde samtidig med en tyk gul belægning,

Eller med en afskallet tunge.

I begge tilfælde er tungen rød men ubalancemønster er en hel anden og kræver 2 forskellige behandlingsstrategier.

Achim Steinhäusser

1) organsystemer: når jeg siger at den forreste del af tungen repræsenterer hjertet, så skal hjertet forstås som organsystem, dvs., begrebet fatter meget mere end kun det fysiske hjerte. I kinesisk medicin omfatter hjerte-begrebet, selve hjertet, hjertets fysiske og psykiske funktioner og hjertemeridianen. Der kan sagtens være hjerte-ubalancer i kinesisk forstand, uden at det fysiske hjerte fejler noget som helst!

Ingen kommentarer: